Så tycker våra hyresgäster

Fler hyresgäster än tidigare svarade på den kundenkät som gick ut i höstas och hela 5 000 fritextsvar skickades in. Här har vi sammanfattat vad våra hyresgäster tycker att vi gör bra, vad vi kan göra bättre och hur vi arbetar med resultaten.

Många hyresgäster som svarar

I tidigare enkät, som gjordes 2020, svarade 67 procent av våra hyresgäster.
I höstens enkät svarade 73 procent – höga siffror jämfört med det nationella snittet på 55 procent.

Vi jobbar med svaren utifrån hur man har svarat där man bor och alla servicetekniker får ta del av resultat från sitt område.

Vissa synpunkter går igenom i alla områden. I andra frågor skiljer det sig åt – ibland går det till och med att se skillnad från en trappuppgång till en annan. En gemensam nämnare är att många är nöjda med bemötandet från våra servicetekniker.

Möjlighet till källsortering ger effekt

Det är viktigt att inte bara fokusera på sådant som gått ner, utan också att hålla kvar det som uppskattas. Möjlighet till källsortering är en av de frågor där vi tar ett rejält kliv framåt jämfört med 2020. De senaste åren har vi börjat införa miljörum i våra områden och i Partille centrum som var först ut ser vi en ökad nöjdhet med 22 procentenheter.

5 000 fritextsvar

Förutom att analysera och jämföra siffror går Partillebo igenom alla så kallade fritextsvar, det vill säga där man kommenterar med egna ord. Den här gången kom det in nästan 5 000 sådana svar. Fritextsvaren gör att vi kan förstå exakt vilken lekplats som uppskattas, om det är någon funktion som saknas på hemsidan eller om det är någon särskild plats man upplever som otrygg i ett område.

Satsning på städning

I Björndammen och Sävedalen visade resultaten från förra enkäten att färre
var nöjda med städningen i trapphus. Sedan dess har vi arbetat med städbolaget vi anlitar, för att säkerställa en högre nivå. I trapphusen finns nu listor som signeras efter varje städning, för att kunna följa upp leveransen på ett bra sätt. Här ser vi också en effekt av våra insatser med ökad nöjdhet på 11 procent för städning av trapphus!

Trygghetsindex går uppåt

Att öka tryggheten har också varit i fokus. Från säkrare lås och dörrar,
till bättre belysning och avgränsning av källargångar. Trygghetsindex som
helhet ökade med två procent jämfört med förra mätningen.

Områden vi kommer att arbeta med framöver

Men allt pekar inte uppåt. Bland de frågor med minskad nöjdhet hittar
vi bland annat ”Snöröjning och sandning” och ”Möjlighet att få tvättider”. Vi kommer jobba med dessa frågor kommande år för att se hur vi bättre kan uppfylla våra hyresgästers förväntan. Det gäller även de frågor där vi har lägre resultat än branschsnittet. Sammantaget är dock många nöjda och vi går åt rätt riktning inom de flesta områden.

Frågor som ökat mest

Städning har varit ett av våra prioriterade områden och här ser vi stor effekt av våra insatser.

  • Städutrustning i tvättstuga – 79% (62%)
  • Städning av tvättstuga – 71% (62%)
  • Städning av trapphus – 76% (67%)

Frågor som minskat mest

Det största tappet ser vi gällande snöröjning och sandning vintertid. Här kommer vi att arbeta tillsammans med vår entreprenör för ökad nöjdhet.

  • Snöröjning och sandning vintertid – 76% (80%)
  • Möjlighet att få tvättider – 85% (88%)
  • Utformning av gård och närmiljö – 85% (87%)

3 saker våra hyresgäster tycker att vi gör bra

  • Bemötande av servicetekniker - 94% (95%)
  • Trivsel i lägenheten – 93% (94%)
  • Information från Partillebo – 90% (88%)

3 saker våra hyresgäster tycker att vi kan göra bättre

  • Temperatur/värmekomfort vintertid – 55% (54%)
  • Ljudmiljö/ljudisolering – 63% (64%)
  • Luftkvalitet/ventilation – 69% (70%)

Procenttalen anger hur många som gett betyget ”bra” eller ”mycket bra” till respektive fråga. Siffror inom parentes gäller 2020.