Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll, HLU
Som hyresgäst hos oss kan du välja att beställa exempelvis nya köksluckor, tapeter, målning eller golvmattor. Det kallas Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU).
När kan du beställa?
Du kan göra beställningar mellan 15 november och 15 december varje år.
Du kan också beställa HLU inom 10 dagar efter att ett nytt bostadskontrakt börjat gälla.
Vem kan göra en beställning?
Du behöver ha ett bostadskontrakt hos Partillebo. Du behöver också bo i en fastighet som är äldre än sju år.
Så här beställer du
- Gå in på Mina sidor på partillebo.se.
- Välj “Mina avtal & HLU”.
- Du gör dina HLU-beställningar längst ner på sidan.
- Bestäm variant av köksluckor, tapeter, golvmattor och väggfärg på ditt områdeskontor.
- Åtgärderna utförs mellan februari och oktober, året efter att du gjort din beställning.
Om du har frågor eller behöver hjälp med beställningen, skapa ett ärende på Mina sidor och välj att ställa en fråga om ditt boende.
Om du inte vill beställa
Om du inte vill göra en beställning, behöver du inte göra någonting.
Kostnad för HLU
Varje lägenhet har en plan för hur ofta underhåll ska göras. Beställer du underhåll tidigare än planerat innebär det en engångskostnad, som du betalar efter att åtgärden är utförd.
Rabatt om du avstår från HLU
Om du avstår från underhåll får du en rabatt via hyresavin varje månad. Dina specifika kostnader och rabatter ser du på Mina sidor, längst ner på sidan ”Mina avtal & HLU”.
Utbud av golv, tapeter och kök
Du kan se utbudet av golv och tapeter på ditt områdeskontor.
För att se de val du kan göra till ditt kök, se vår beställningsblankett. Du kan också se utbudet av exempelvis köksluckor och beslag på ditt områdeskontor.
Avbokning
Beställningen är bindande. Om du ångrar dig, betalar du en avgift för att avboka din beställning.
Om du avbokar fram till 31 december samma år som du gjort din beställning, är avgiften 200 kronor. Efter detta datum är avbokningsavgiften 950 kronor.
Inför att arbetet utförs
Om du gör en beställning kommer entreprenören att kontakta dig och boka en tid för när arbetet ska utföras. Åtgärderna utförs mellan februari och oktober, året efter att du gjort din beställning.
Du som hyresgäst ansvarar för att förbereda lägenheten enligt de instruktioner du får, exempelvis att plocka undan möbler.